Femke maakte Femkeido in Voorburg succesvol door zichzelf te blijven “Als een project niet goed voelt, doe ik het niet”

Ondernemen vanuit een voortdurende adrenalinekick. En het moet nooit routine worden om je product aan de man te brengen. Zie hier Femke Dekkers gebundelde verklaring van het succes van haar Femkeido aan de Herenstraat in Voorburg. Femke startte het interieurontwerpbureau, de winkel met webshop en haar blog Femke middenin de crisis, maar het succes groeit gestaag. Het geheim? Heel simpel. “Als een project niet goed voelt, doe ik het niet”.

Dat vraagt om een uitleg, die Femke gretig bereid is te geven: “Ondernemen doe ik op gevoel en daarom krijg ik alleen klanten die bij mij passen. Met wie ik vrijwel direct door één deur kan. Het komt een enkele keer voor dat het niet klikt en dan zie ik van het project af, want anders lever ik geheid een minder goed product af. Het grootste deel van mijn doelgroep is een weerspiegeling van wie ik ben. Zo werk ik sinds het begin en het verklaart voor mij het succes van Femkeido”.

We zitten in de kleurrijke winkel aan de Herenstraat in Voorburg. Aan een tafel, achterin, zit een aantal dames te werken. Femke springt op, lachend, haalt een glas water, gaat zitten en vertelt. Honderduit. Femkeido, waar komt die naam vandaan? Femke: “Ik zocht een unieke naam, een naam die onmiddellijk bovenaan zou verschijnen in de zoekmachines. Na wat puzzelen schoof ik mijn voornaam vóór de afkorting van Interieur Design Ontwerp: ido dus. Femkeido was geboren”.

“Als ik iets niet goed kan, is het rekenen” De passie spat van deze ondernemer af. De kiem daarvan ligt in Femke’s jeugd: “Als kind veranderde ik regelmatig mijn kamer, maar opvallender nog: ik had een verregaande liefde voor kleuren en inrichting. Destijds wilde ik architect worden, maar dan moest ik goed kunnen rekenen. Nou, als ik iets niet goed kan, is het rekenen”. Dat Femke uit een ondernemersgezin komt, hielp ook. Termeulen is haar meisjesnaam, de naam ook van de succesvolle voormalige warenhuisketen met wortels in Rotterdam.

Nooit had ze bedacht ooit zelf als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan. Als leerling van de middelbare school worstelde Femke zich door de MAVO heen en met een blinde vlek over haar toekomst plakte ze daar de Middelbare Hotelschool aan vast. Ze rolde de recruitmentbranche in en werkte daar 10 jaar lang in verschillende functies, onder meer als consultant bij een recruitmentbureau in Londen. In 2009 doorliep ze soepel de opleiding Binnenhuisarchitect en in oktober 2010 begon ze, tegen de crisis in, vanuit huis met het geven van interieuradvies. Een jaar later startte ze Femkeido en Femke merkte al snel de groei die de onderneming doormaakte. In 2013 opende ze een winkel in Delft, twee jaar later een grotere winkel in Voorburg. Vanaf januari 2016 verhuist Femkeido naar een nog groter pand in de Herenstraat in Voorburg. Intussen is ze ook moeder van drie kinderen.

Potentiële klanten schakelen Femkeido in voor de inrichting van hun huis, bedrijfspand, hotel, restaurant of praktijk. Femke gaat op bezoek en aan de hand van een grondig gesprek en haar eigen visie maakt ze een ontwerp van de ruimte(s). Uiteindelijk geeft ze een advies. Vervolgens gaat de klant zelf aan de slag met de inrichting. Dat kan met spullen van Femkeido, maar bijvoorbeeld ook van Ikea. Via mond-tot-mondreclame komen er nieuwe klanten, het is druk zat. “De prijs is best hoog” stelt Femke, “maar gelukkig heb ik een flexibele aard. Ik breng de kinderen naar school, laat ze vertrouwd achter bij de oppas en ik ga aan het werk. En natuurlijk heb ook ik wel eens een mindere dag en dan denk ik: Ach, ik kan altijd nog stoppen. Dat doe ik nooit, maar de gedachte geeft me rust”.

Ook die flexibiliteit vormt een basis van het succes van Femkeido. Maar er zijn vast meer eigenschappen waaraan je als interieurontwerper moet voldoen. Femke somt op: inlevingsvermogen, mensenkennis, ruimtelijk inzicht, gevoel voor kleurgebruik, creatief, oplossingsgericht, betrouwbaar en een open boek voor klanten. “Ik vertel mijn klanten veel over mezelf om vertrouwen te wekken, om ze los te maken. Want alleen dan kan ik een goed advies geven. Die openhartigheid leidt er toe dat ik op de gekste momenten wordt gebeld. Klanten voelen zich close met mij en ik met hen, misschien zelfs een vriendschap en vrienden kun je altijd bellen, toch? Ach, ik vind het wel leuk zo. Het is mijn kracht”.

“Ik ga bij alles wat ik onderneem uit van mijn eigen kracht en hanteer mijn eigen stijl”

Behalve het interieurbureau is er dus een winkel en een webshop van Femkeido. Bovendien houdt Femke intensief een blog bij, die 10.000 bezoekers per maand trekt. Het zijn prima uitgangspunten en cijfers waar haar concurrentie vast met argusogen naar kijkt. “Ik weet niet of ze mij volgen, maar, echt waar, ik kijk zelf niet naar mijn concurrenten. Ik ga bij alles wat ik onderneem uit van mijn eigen kracht en hanteer mijn eigen stijl. Niemand kan het precies doen zoals ik het doe, omdat wat ik doe volledig uit mezelf komt. Niemand is hetzelfde als Femke Dekker”.

Als interieurontwerper kwam Femke een aantal keer in voor haar vakgebied belangrijke televisieprogramma’s, zoals Koffietijd en Eigen Huis & Tuin. Ze mocht zelfs een keer een huis ontwerpen in dat laatste programma, nu twee jaar geleden. “Dat vond ik heel bijzonder”, zegt ze daarover. “Het was weer een stapje vooruit met mijn onderneming. Een planner ben ik niet, maar ik merk wel dat we geleidelijk groeien. Na de start tijdens de crisis maakten en maken we steeds kleine stapjes vooruit en dat voelt goed. Vanuit hobbyisme ben ik gestart en nu heb ik een onderneming met vijf andere creatieve mensen. Dat vergt een meer zakelijke benadering, maar ik ben nog altijd dezelfde Femke Dekker”.

De zon schijnt op het mooie pand van Femkeido en geeft de etalage een fraaie verlichting. Passanten ontkomen niet aan een blik naar binnen. Eenmaal over de drempel kom je ogen tekort. Overal waar je kijkt liggen, staan en hangen hebbedingetjes die je interieur zullen verrijken. Uitgestald met rust en met gevoel voor het vak. Kleurrijk, maar niet schreeuwerig. Femke staat in de deuropening en kijkt rond met een open, tevreden blik in haar ogen. Ze zegt: “Ik heb mijn eigen leven gecreëerd en dat voelt goed”.